Робота з обдарованою молоддю


Завдання ІІІ етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика https://docs.google.com/file/d/0B81wJB-tf4yhNVlQVWxLS1dDYTg/edit



Завдання заочної школи для здібних та обдарованих дітей «Олімпійський резерв»

Українська мова та література 

 5 клас 4тур 

1. Запишіть слова за алфавітом. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів’я. Запишіть його (5б.).

 Степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге, число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, питання, підрив, шарж, футляр, хром. 

2. Запишіть фразеологізми, доповнюючи їх відповідними числівниками. За допомогою словника (або самостійно) з’ясуйте значення. Запишіть (5б.).

 Грати ___ скрипку У ___ дуги зігнутися ___ колесо до воза ___ одного не ждуть Під ___ гребінку 

 3. Складіть і запишіть речення з такими словосполученнями: солодке яблуко, солодке слово; тепла весна, тепла зустріч; ласкава мама, ласкавий вітерець. Підкресліть слова в прямому значенні однією рискою, а в переносному – двома (5б.). 

 4. Запишіть речення в такій послідовності, щоб утворився текст. Придумайте заголовок. Підкреслені слова розберіть за будовою (10б.). 

 Блакитне небо наче оперезалося широким рожевим поясом. Вона купалась у хвилях рожевого світла. Тихе повітря дихало пахощами. Цвіли яблуні. Вечоріло. Гули хрущі та літали, як кулі. Курява стелилася по гладкому, як дзеркало, ставку. В останньому промінні сонця грала дрібненька мушка.

 5. Випишіть із вивчених віршів П.Тичини по три приклади художніх засобів: метафори, епітети, порівняння. Поясніть їх роль у поезіях (5б.). 

 

 Українська мова і література

  6 клас ІІІ тур

1.Записати правильно слова.

 Пів...ящика, об...їз...ний, осін...ьо/зимовий, пів...століт...я, північно/західний, авіа/квиток, червоно/гарячий, гори/цвіт, пів...Європи, бузково/рожевий, синьо/окий, моркв...яний, пес...ливий, м...р...живо, дит...ясла, о/пів/на/третю. (5 балів)

 2. Від поданих слів утворити прикметники з одним із суфіксів: -зьк-, -ськ-, -цьк-: (5 балів)

 Кременчук, Золотоноша, Бахмач, Париж, Острог, Цюрих, Калуш, Дрогобич, Прага, Ірак; та іменники з одним із суфіксів: -зтв-, -ств-, -цтв-: ткач, агент, городник, козак, парубок, молодець, президент, товариш. 

3. Зробіть правильний вибір! Запишіть слова, уникаючи помилок. 

Прим’єра, препарат, премудрий, привеселий, предобрити, премудрість, прірва, преміський, безпечний, зписати, сфальшувати, зхитрувати, россадити, збігти, зпитати, розтлумачити, великий, бриніти. (5 балів) 

4. Відредагуйте речення, замінивши одне із спільнокореневих слів синонімом: (5 балів) 

 Ледар усе життя ледарює. ü Тільки нероба нічого не робить. ü Школярі прийшли до школи. ü Батьки вчать нас любити Батьківщину. ü Учитель історії розповів цікаву розповідь про походження назви нашого міста.

5. Напишіть продовження до прислів’їв. Письмово поясніть зміст одного прислів’я та складіть з ним речення. (10 балів) 

 Не кажи гоп, доки…; ü Зустрічають по одягу, а… ü Дерево красне плодами, а… ü Наука в ліс не веде, а… ü Тримай голову в холоді, а… ü Порожня діжка гудить, а… 

 

Українська мова та література 5 клас ІІІ тур 

1. До поданих виразів доберіть фразеологізми. Запишіть їх. (5б.) 

Дозволяти собі говорити зайве; стати зібраним, цілеспрямованим, рішучим; придбати що-небудь; не знаючи його якостей; довести свою перевагу над будь-ким; людина, яка вміє все робити. 

 2. Дібрати прикметники (по п’ять прикладів) до кожного іменника. Скласти і записати речення (5), узявши по одному прикладу з кожного утвореного рядка слів (5б.) 

Троянда - ___________ Сніг - ______________ Ранок - _____________ Мама - _____________ Учень - _____________

 3. Поставте наголос у словах. Підкресліть слова, що мають подвійний наголос (5б.)

 Мабуть, ознака, дощовий, подруга, кропива, глибоко, читання, загадка, помилка, житло, зерня, український, мережа, визвольний, статуя, кілометр, чотирнадцять, жадібний, випадок, запитання. 

 4. Запишіть текст, замінивши виділені слова відповідними словосполученнями з довідки. Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні. Продовжіть текст трьома – чотирма реченнями, зберігши тип і стиль мовлення. Доберіть і запишіть заголовок. (10б.) 

Вечоріло. Небо потемніло. На ньому з’явилися зорі. Затих вітерець. Листочки перестали шелестіти. Довідка: розповідати свої захоплюючі історії; засвітити золоті ліхтарики; вкритися таємничим чарівним килимом; укластися спати. 

 5. Запишіть прислів’я та приказки, які підказують, яким (якою) треба бути в житті, що треба мати, уміти, щоб перемагати, досягати мети. Коротко прокоментуйте зміст одного з наведених вами прислів’їв. (5б.) 

 Українська мова та література 5 клас І тур 

 1. Знайдіть слова, в яких допущені помилки. Запишіть їх правильно. (5 б.) 

Граєшься, у пляшці, виховательки, св’ято, пісні, деректор, обличя, солом’яний, буряк, румяний, на дорогі, незький, мякий, тягнуться, жираф’ячий, їдальня, крилатий, мовлення. 

2. Перекладіть речення українською мовою і запишіть їх. Випишіть три словосполучення, позначте головне слово. (5 б.) В золотые осенние дни собирались к отлёту журавли. Покружили они над рекой, над родным болотом, потянули в дальние тёплые страны! Через леса, через поля, через шумные города высоко в небе летели журавли.

 3. Запишіть речення, вибираючи з дужок потрібне слово. Як називаються слова, подані в дужках. (5 б.) 

(Спить, куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. Машина легко (повзла, бігла, мчала) по автостраді. Дівчинка хитро (посміхається, регоче, сміється). Верби (сумують, журяться, нудьгують) над водою. Пожежна машина по вулиці (мчить, іде, летить), вона поспішає вогонь погасить.

 4. Складіть і запишіть зв’язний текст із деформованих речень. Доберіть заголовок, підкресліть в реченнях підмет і присудок. (10 б.) 

На, маленький, тоненькій, ніжці, опеньок, дубового, вибрався, листя, з. Зиркнув, зацікавлено, направо, грибочок, картину, і , таку, побачив. Галявину, боків, оточили, з, могутні, усіх, дуби. Намистом, зліва, калина, червоним, пишалася. Справа, кущ, їжачився, терну, повитий, туманом. 

 5. Виберіть і запишіть прислів’я, які стосуються змісту народної казки «Про правду і кривду». Коротко поясніть зміст одного з них. (5 б.

Роби добро – добро й буде. Друзі пізнаються в біді. Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся. Дружба та братство – найбільше багатство. Слово – срібло, мовчання - золото. Чим розумний стидається, тим дурний величається. На дерево дивись, як родить, а на людину – як робить. 


Українська мова і література 6 клас І тур 

 І. Розкрийте значення фразеологізмів. До виділених фразеологізмів доберіть фразеологізми-синоніми. (5 б.) 

Замилювати очі, зарубати на носі, хоч греблю гати, на руку ковінька, кров з молоком, вільний птах, прикусити язика, роззявити рота, як корова язиком злизала. 

 ІІ. Доберіть до кожного із застарілих слів відповідне йому нове. (5 б.) 

Уста, ратай, ректи, грядущий, дружина, піїт, ратний, перст, чадо, толмач. 

ІІІ. Запишіть слова, поставте наголос. (5б.) 

 Запитання, дошка, завдання, діалог, новий, здавна, читання, середина, український, везти, нести, грошей, чарівний.

 ІV. Відредагуйте запропоновані словосполучення й речення. (5б.) 

 Автобус перегружений; автобус по заказу; вибачаюсь, яка слідуюча зупинка; скільки остановок до вокзала; туди можете доїхати любим автобусом; в скільки годин відходить наш автобус?; каса працює круглодобово. 

 V. Складіть діалог на тему «Пісня – найцінніший скарб українців». (10б.)

Українська мова та література 5 клас 2тур

 1. Згрупувати подані слова в синонімічні ряди (5б.) 

 Щебетати, дряпати, метелиця, співати, усвідомити, скоблити, віхола, тьохкати, хуга, завірюха, зрозуміти, стругати, втямити, лящати, глузувати, кепкувати, шкрябати, насміхатися, осягнути, хуртовина, кпинити. 

 2. Записати 5 прислів’їв та приказок, у яких є антоніми (5б.) 

 3. Виправити і записати речення, усунувши граматичні помилки (5б.)

 Я ніколи не зраджу своїм друзям. Завдяки дощу Оленка підхопила грип. Я дуже дякую Вас за добру послугу. Про новини культурного життя міста Олексій дізнався по газетах. Катруся весь час піклувалася за своїх маленьких каченят. 

 4. Записати текст, дібравши до нього заголовок і доповнивши речення (10б.) 

 Розбуджена першим промінням сонця цікава суничка несміливо визирнула з-під зеленого листка і завмерла від здивування. Що вона побачила!.. Усю галявину було залито вранішнім … . Тоненькі берізки водили хороводи, немов … .Блакитні дзвіночки … . Небо було … . А сонце радісно .. . . 

 5. Чому простий дядько Лоскотон (із казки В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон») мав над людьми більшу владу, ніж цар Плаксій? До якої категорії людей, на твою думку, належав сам автор? (5б.) 

 Українська мова та література 6 клас ІІ тур 

 1. Запишіть текст, уставте пропущені букви. Визначте головні та другорядні члени у другому реченні. (10 балів) 

Стояв погожий літній день. Сонце щ…дро лило промін…я на з…млю. З…мля парувала. Пара піднімалася до неба і танула в голуб…зні. Я пішов до лісу. Дорога піднімалася вгору і ховалася у з…лені трав. Ліс зустрів співом пташ…ного хору. Гіл…ясті дуби і куч…ряві липи ще чорні. Але навколо св…ятково, в…село. 

 2. Відредагуйте запропоновані словосполучення і речення. (5 балів) 

Відкрий двері й закрий форточку! Закрий вікна: сквозняк! Відійди: тебе просквозить! Не сиди на полу! Оконне стекло. Роздівайтесь і проходьте! Подай стул! Ще кілька ступеньок вгору!

 3. Розкрийте значення фразеологізмів. (5 балів)

 Відвести душу, дерти кирпу, давати хропака, зачепити за живе, скалити зуби, без тижня день, пекти раків, залити сала за шкуру, заварити кашу.

 4. Слова запишіть в колонку за алфавітом. З останніх букв складіть вислів. ( 5 балів )

 Гончар, відомий, вечір, вечорниці, годинник, вигляд, горобина, відносини, городній, відгомін. 

 5. Доберіть відповідні пари словосполучень з поданого переліку і відновіть прислів’я. (5 балів) 

 Не лізь у воду. Кожна травичка. Під лежачий камінь. Від теплого слова. Кожна лисиця. В долоні не заплещеш. Свій хвостик хвалить. Вода не тече. І лід розмерзає. Краще за велике безділля. На своєму корені росте. Не спитавши броду. Одною рукою. Маленька праця.  



Немає коментарів:

Дописати коментар